Tajuk
10.2 : GERAKAN NASIONALISME SEHINGGA PERANG DUNIA KEDUA.
Tema / Tajuk : 10.2 Bab 2 Tingkatan
5
Soalan:
Gerakan nasionalisme sehingga Perang Dunia Kedua telah
membantu mempercepatkan usaha mencapai kemerdekaan negara. Jelaskan usaha yang boleh anda lakukan bagi
menyemai semangat nasionalisme dikalangan rakyat dan mengekalkan kemerdekaan negara kita.
Peringatan;
Calon
hendaklah menjawab berdasarkan kerangka jawapan di bawah.
Format
|
Aspek
|
Perincian
|
Markah Penuh
|
Pengenalan
|
Memahami latar belakang gerakan nasionalisme Perang Dunia
kedua
|
1. Pengenalan
Jelaskan secara ringkas tentang
latar belakang gerakan nasionalisme sehingga Perang Dunia Kedua.
|
5
markah
|
Isi dan Huraian
|
Memahami faktorfaktor pemangkin nasionalisme
|
2. Memahami
faktor-faktor pemangkin nasionalisme.
Terangkan faktor-faktor pemangkin nasionalisme.
i.
Sistem Pendidikan
(10m )
ii.
Dasar British (10m
)
iii.
Pendudukan Jepun
(10m ) iv.
|
30 markah
|
Menganalisis perkembangan
gerakan nasionalisme di Tanah Melayu
|
3. Perkembangan gerakan nasionalisme terhadap kesedaran
semangat nasionalisme penduduk di Tanah Melayu.
Terangkan peranan Gerakan Islah terhadap kesedaran
nasionalisme penduduk di Tanah Melayu.
|
15 markah
|
|
Mengaplikasi faktor-faktor pemangkin nasionalisme terhadap
perpaduan negara
|
4. Langkah-langkah menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara
yang mempunyai perpaduan yang kukuh dalam menyatukan masyarakat yang
berbilang kaum.
Bagaimanakah cara untuk memupuk
semangat patriotisme kepada rakyat
Malaysia?
|
15 markah
|
Menilai
peranan kerajaan Malaysia dalam mengekalkan kemerdekaan Negara kita?
|
5. Peranan
kerajaan Malaysia dalam mengekalkan kemerdekaan Negara kita.
Berdasarkan pengetahuan anda,
jelaskan peranan kerajaan Malaysia dalam mengekalkan kemerdekaan Negara kita?
|
10 markah
|
|
Mencipta / menjana idea usaha-usaha Malaysia ke arah
menghadapi cabaran di abad ke 21 bagi menjamin
kemakmuran negara
|
6. Cabaran
dan langkah menghadapi cabaran pada abad ke 21.
i.
Jelaskan
cabaran yang dihadapi oleh Malaysia dalam usaha menyemai semangat
nasionalisme dikalangan remaja. (5m)
ii.
Nyatakan langkah-langkah untuk mengatasi cabaran tersebut.
(5m)
|
10 markah
|
|
Menghayati nilainilai murni / iktibar/ patriotisme amalan
semangat perpaduan antara kaum di negara kita.
|
7. Penerapan nilai-nilai murni / iktibar/ patriotisme amalan
semangat perpaduan antara kaum di negara kita.
Nyatakan nilai-nilai murni atau iktibar yang diperolehi
daripada semangat perpaduan antara kaum di negara kita.
|
10 markah
|
|
Kesimpulan
|
Merumus secara keseluruhan isi yang telah dibincangkan
|
8. Rumusan
Pengetahuan yang diperoleh
Iktibar
kepada diri, bangsa dan negara
Harapan untuk masa depan bagi menjadikan
Malaysia sebuah negara yang dapat mengekalkan keamanan dan keharmonian.
|
5
markah
|
Peraturan
pemarkahan Tingkatan 5 Bab 2
Soalan:
Gerakan
nasionalisme sehingga Perang Dunia Kedua telah membantu mempercepatkan usaha
mencapai kemerdekaan negara. Jelaskan
usaha yang boleh anda lakukan bagi menyemai semangat nasionalisme dan mengekalkan kemerdekaan negara kita.
Soalan
|
Isi dan Huraian
|
Markah
|
|
1
|
Pengenalan
perang
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
|
Jelaskan secara ringkas
tentang Gerakan nasionalisme
sehingga dunia kedua
British
berjaya menjajah Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak
Semangat
penduduk tempatan
Menentang
penjajahan
Membaiki
diri dalam bidang pendidikan
Membaiki
diri dalam bidang ekonomi
Melalui
persatuan negeri
Melalui
badan sosial yang ditubuhkan
|
5
|
2
|
Terangkan
faktor-faktor pemangkin nasionalisme.
|
|
|
|
F1
|
Sistem
pendidikan Inggeris
|
|
|
F2
|
Sekolah
vernakular Melayu
|
|
|
F3
|
Diperkenalkan
pada akhir abad ke-19
|
|
|
F4
|
Melahirkan
golongan intelektual Melayu
|
|
|
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
F16
F17
F18
F19
F20
|
Mampu
berfikir tentang kemajuan bangsa
Sumbangan
tenaga
Sumbangan
fikiran
Menyedarkan
bangsa Melayu
Menggunakan
idea baru
Memajukan diri
Menolak
penjajahan British
Menggalakan sesiapa sahaja datang
Melabur
Berniaga
Berdagang
Bekerja
Menetap di
Tanah Melayu
Ramai
orang asing menetap di Tanah Melayu
Kemasukan
orang asing meningkatkan jumlah
imigran di Tanah Melayu
Menimbulkan
persaingan kepada penduduk tempatan
|
30
|
|
F21
|
Mereka
menguasai ekonomi Tanah Melayu
|
|
|
F22
|
Perlombongan
bijih timah
|
|
|
F23
|
Perladangan
getah
|
|
|
F24
|
Perniagaan
|
|
|
F25
|
Orang
Melayu kekal sebagai petani
|
|
|
F26
|
British
membuka bandar sebagai pusat pentadbiran
|
|
|
F27
|
Orang
Melayu tinggal di kampung-kampung
|
|
|
F28
|
Kemajuan
prasarana
|
|
|
F29
|
Contoh
elektrik/ perkhidmatan pos/telefon/sekolah dan hospital
|
|
|
F30
|
Meningkatkan
taraf hidup di bandar
|
|
|
F31
|
Wujud
jurang taraf hidup
|
|
|
F32
|
Luar
bandar dan imigran
|
|
|
F33
|
Jepun
membawa konsep Kawasan Kesemakmuran Asia
|
|
|
F34
|
Menekankan
kebebasan negara-negara Asia
|
|
|
F35
|
Meningkatkan persaudaraan dalam kalangan
negara
|
|
|
F36
|
Jepun
menggalakkan orang tempatan bekerjasama dennganya
|
|
|
F37
|
Berjanji
memberi kemerdekaan
|
|
|
F38
|
Kesengsaraan
hidup
|
|
|
F39
|
Kekurangan
makanan /ubat-ubatan
|
|
|
F40
|
Kekejaman
pentadbiran Jepun
|
|
|
F41
|
Sebilangan
penduduk Tanah Melayu membenci
penjajahan
|
|
|
F42
|
Sama ada
Kuasa Barat atau Timur
|
|
|
F43
|
Semua
penjajah tetap zalim
|
|
|
F44
|
Menekan
kehidupan orang tempatan
|
|
|
F45
|
Malayan
Union diperkenalkan oleh British
|
|
|
F46
|
Tentangan
orang Melayu jelas
|
|
|
F47
|
Tidak mahu dijajah oleh sesiapa lagi
|
|
3
|
Teran
pendu
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
|
gkan
peranan Gerakan Islah terhadap kesedaran nasionalisme
duk di Tanah Melayu.
Gerakan
Islah berusaha mendorong masyarakat melayu
membetulkan pandangan mereka
terhadap islam
Dikenali sebagai kaum muda
Dipimpin
oleh Syed Tahir Jalaluddin
Syed
Syeikh Al-Hadi
Dr
Burhanuddin Al- Hilmi
Akhbar dan
majalah kaum muda ialah Al- Imam
Neracha
Idaran
Zaman
Pengasuh
Memajukan
ekonomi /pendidikan /politik orang Melayu
Menyemai
sikap mengkritik penjajah
|
15
|
|
F12
|
mengkritik
raja dan pembesar
|
|
|
F13
|
Bergerak
hanya di negeri-negeri Selat sahaja
|
|
|
F14
|
Undang-undang
di Negeri-negeri Melayu menghalang pengaruh
|
|
|
F15
|
Undang-undang
tidak membenarkan sebarang kegiatan tanpa kebenaran sultan
|
|
|
F16
|
Undang-undang
tidak membenarkan risalah dan buku-buku kaum muda di bawa masuk ke
negeri-negeri Melayu
|
|
|
F17
|
Menubuhkan
madrasah
|
|
|
F18
|
Sistem
pendidikan Islam merangkumi dunia dan akhirat
|
|
|
F19
|
Seperti
Fardu Ain, Ilmu Hisab dan Bahasa Inggeris
|
|
|
F20
|
Memberi
peluang kepada golongan wanita untuk mendapatkan pendidikan
|
|
|
F21
|
Ditentang
oleh kaum Tua
|
|
4
|
Bagai
|
manakah
cara untuk memupuk semangat nasionalisme
|
|
|
dikala
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
F16
F17
|
ngan rakyat Malaysia?
mengadakan
rumah terbuka semasa perayaan mengadakan asrama 1 Malaysia
menghayati
dan mengamalkan Rukun Negara memberi bantuan Baucer Buku 1 Malaysia kepada
pelajar bantuan perumahan 1 Malaysia kepada rakyat yang kurang berkemampuan
mengadakan
gotong-royong komuniti 1 Malaysia
melibatkan
semua kaum dalam setiap aktiviti yang dianjurkan Rumah Terbuka perayaan 1
Malaysia memberikan Lesen Teksi Persendirian 1 Malaysia memberikan Baucer RM5000 untuk pembelian
teksi baharu.
memberi bantuan awal Persekolahan 1
Malaysia menu 1 Malaysia memberikan
Komputer 1 Malaysia
Kedai
Rakyat 1 Malaysia
Koop 1
Malaysia
Klinik 1
Malaysia
Tuisyen
Rakyat 1 Malaysia
(
Mana-mana jawapan yang munasabah)
|
15
|
5
|
Peran
|
an
kerajaan Malaysia dalam mengekalkan kemerdekaan
|
|
|
Negara?
F1
Menguatkuasakan
undang-undan
F2 Mengawal
sempadan Negara daripada dicerobohi musuh
|
10
|
|
F3
|
Memodenkan
angkatan tentera
|
|
|
|
F4
|
Memodenkan
peralatan angkatan tentera
|
|
|
|
F5
|
Meningkatkan
ekonomi Negara
|
|
|
|
F6
|
Membanyakkan
kemudahan dan prasarana awam
|
|
|
|
F7
|
Meningkatkan
pendidikan
|
|
|
|
F8
|
Mengukuhkan
perpaduan rakyat
|
|
|
|
F9
|
Menghalang
kemasukan pendatang asing secara haram
|
|
|
|
F10
|
Mengawal
pintu masuk Negara
(
Mana-mana jawapan munasabah)
|
|
|
6
|
Jelaskan
cabaran yang dihadapi Malaysia dalam usaha menyemai semangat nasionalisme
dikalangan remaja.
F1 Budaya
negatif
|
|
||
|
F2
F3
F4
F5
Nyatak
F1
F2
F3
F4
F5
|
Buta
sejarah, mengambil ringan tentang jasa tokoh-tokoh silam Terpengaruh dengan
dakyah –dakyah pihak yang memecahbelahkan perpaduan kaum
Pendedahan
secara langsung kepada budaya barat
Kurangnya
penguasaan ilmu dalam kalangan remaja ( Mana-mana jawapan yang munasabah ) an
langkah-langkah untuk mengatasi cabaran tersebut
Menghindari
budaya negatif
Memperkasakan
perpaduan bangsa
Mengamalkan
budaya bangsa
Menguasai
segala bidang ilmu pengetahuan dan kemahiran
Memelihara
jati diri
(
Mana-mana jawapan yang munasabah )
|
10
|
|
7
|
Nyatakan
nilai-nilai murni dan ikhtibar yang diperolehi daripada semangat perpaduan
antara kaum di negara kita.
F1 Kedaulatan
negara tanggung jawab rakyat
|
|
||
|
F2
|
Sanggup
berkorban untuk negara
|
|
|
|
F3
|
Berani
menentang musuh negara
|
|
|
|
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
|
Perpaduan
penting dalam perjuangan
Pemimpin
perlu berwibawa
Ilmu
tunjang kekuatan negara
Tabah
dalam perjuangan
Teknologi
penting untuk keselamatan negara
Rancangan
negara mestilah strategik
Pertahanan
negara perlu kukuh
(
Mana-mana jawapan yang munasabah )
|
10
|
|
8
|
Rumu
F1
|
san
Akhbar, majalah novel menjadi alat
penyebaran idea semangat kebangsaan
|
|
|
|
F2
|
Sistem pendidikan telah
membangkitkan semangat nasionalisme
|
|
|
|
F3
F4
F5
|
dalam kalangan masyarakat tempatan
Kemunculan
persatuan negeri serta badan sosial dan sastera menyebabkan semangat nasionalisme lebih
teratur dan mempunyai objektif yang jelas
Semua
kegiatan nasionalisme berfokus pada matlamat orang melayu ingin merdeka
Semangat nationalisme harus dipunyai
oleh generasi hari ini. ( Mana-mana jawapan yang munasabah.)
|
5
|
|
No comments:
Post a Comment