Tajuk 10.3
: Kemunculan Dan Perkembangan Nasionalisme Sehingga Perang Dunia Kedua
(Merujuk
tema 10 : Huraian Sukatan Pelajaran dan buku teks Sejarah Tingkatan 5 Bab
1)
Soalan
: Jelaskan kemunculan gerakan
nasionalisme di Asia Tenggara dan kaitannya dalam meningkatkan semangat
patriotisme dalam kalangan generasi muda hari ini.
Peringatan:
Calon
hendaklah menjawab berdasarkan kerangka jawapan di bawah.
Format
|
Aspek
|
Perincian
|
Markah Penuh
|
Pengenalan
|
Memahami maksud nasionalisme Barat di Asia
Tenggara
|
1. Pengenalan
Jelaskan maksud nasionalisme?
|
5
Markah
|
Isi
dan
Huraian
|
Menjelaskan
faktor-faktor nasionalisme Barat di
Asia
Tenggara
|
2. Faktor-faktor
kemunculan nasionalisme masih mempunyai persamaan.
Nyatakan
faktor-faktor yang mencetuskan gerakan nasionalisme tersebut?
|
30
Markah
|
Menganalisis
tahap nasionalisme Barat di Asia
Tenggara
|
3. Perkembangan nasionalisme
di Asia tenggara.
Perkembangan
nasionalisme di Asia Tenggara pada umumnya dibahagikan kepada dua tahap.
Nyatakan
tahap nasionalisme di Indonesia dan Filipina
|
15
Markah
|
|
Mengaplikasi
matlamat konsep 1 Malaysia
|
4. Langkah ke arah melahirkan konsep 1 Malaysia.
Sebagai warganegara yang cintakan
bangsa dan negara bagaimanakah kita boleh melahirkan semangat kekitaan dalam
kalangan rakyat Malaysia?
|
15
Markah
|
|
|
|
|
|
|
Menilai
sejauh mana kejayaan negara melalui semangat kekitaan
|
5. Kejayaan yang dicapai oleh Malaysia hasil semangat
kekitaan.
Buktikan kejayaan yang telah
dicapai oleh Malaysia hasil daripada semangat kekitaan tersebut.
|
10
Markah
|
|
Menjana
idea dalam usaha negara Malaysia
mengekalkan kedaulatan negara.
|
6. Cabaran
dan langkah dalam menjayakan konsep
1Malaysia
i.
Jelaskan
cabaran-cabaran yang dihadapi oleh Malaysia dalam usaha memupuk semangat
kekitaan.(5 markah)
ii.
Cadangkan
langkah-langkah untuk memupuk semangat nasionalisme dalam kalangan rakyat
Malaysia. (5 markah)
|
10
Markah
|
|
Menghayati
nilai-nilai murni/ ikthibar dan semangat patriotisme
ke arah merealisasikan konsep 1
Malaysia.
|
7. Nilai-nilai murni dalam usaha mengekalkan kedaulatan
negara.
Sebagai seorang warganegara
Malaysia bagaimanakah anda menunjukkan semangat cinta kepada bangsa dan negara?
|
10
Markah
|
Kesimpulan
|
Merumus
secara keseluruhan isi yang telah dibincangkan
|
8. Rumusan
Pengetahuan yang diperoleh
Ikhtibar kepada diri, bangsa dan negara
Harapan untuk masa depan Malaysia yang cemerlang.
|
5
Markah
|
Peraturan
Pemarkahan
Soalan: Jelaskan
kemunculan gerakan nasionalisme di Asia Tenggara dan kaitannya dalam menanam semangat patriotisme dalam kalangan
generasi muda pada hari ini.
Soalan
|
Isi dan Huraian
|
Markah
|
|
1.
|
Maksud Nasionalisme
F1 Perasaan cinta akan bangsa dan negara
F2 Gerakan membebaskan tanah air
F3 Tidak terhad kepada pembebasan kuasa
politik sahaja
F4 Pembebasan daripada cengkaman ekonomi
F5 Pembebasan daripada cengkaman
kebudayaan asing
|
5
Markah
|
|
2.
|
Faktor
yang mencetuskan gerakan nasionalisme di AT
F1 Sistem
pendidikan
|
|
|
|
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
F16
F17
F18
F19
F20
F21
F22
|
Penjajah
mengamalkan pilih kasih
Menyediakan
kemudahan pendidikan
Mengutamakan
sekolah bahasa pengantar penjajah
Memberi
pendidikan rendah sahaja
Terhad
kepada golongan elit dan pendudukan
bandar
Di
Indonesia anak priyayi diberi pendidikan tersendiri
Diasingkan
daripada anak orang kebanyakan
Sikap
pilih kasih Belanda bertujuan memecah perpaduan rakyat
Pendidikan
sekular dan pendidikan mubaligh mengancam sekolah
Buddha di
Burma
Di
Tanah Melayu lepasan sekolah vernakular sukar mendapat pekerjaan berbanding sekolah Inggeris
Kemunculan
golongan Intelektual
Golongan
yang melanjutkan pelajaran di Barat dan Asia Barat
Mereka
didedahkan dengan idea falsafah Barat dan Islam
Pengalaman
di luar negara menyedarkan penjajah tidak mentadbir tanah jajahan seperti mentadbir negara
mereka
Memimpin
gerakan nasionalisme setelah kembali ke tanah air
Peringkat
awal menuntut peningkatan taraf hidup bangsa
Akhirnya
meninta penjajah membebaskan negara mereka
Dasar
penjajahan Barat
Timbul
perasaan tidak puas hati rakyat
Sistem birokrasi Barat tidak memberi peluang rakyat
tempatan dalam pentadbiran moden
Rakyat
tempatan kekal dalam ekonomi tradisional
|
30
Markah
|
|
F23 Dasar ekonomi menindas penduduk pribumi
F24 Seperti sistem tanaman paksa di Indonesia
dan sistem Polo di
Filipina
F25 Pengaruh agama
F26 Agama menyatukan rakyat menghadapi
penindasan budaya Barat dan agama Kristian
F27 Gerakan Islah di Indonesia dan di Tanah
Melayu
F28 Persatuan Belia Buddha di Burma
F29 Golongan agama menjadi pencetus
nasionalisme
F30 Gerakan Islah memperjuangkan Pan
Islamisme
F31 Penganut agama Kristian tempatan dianggap
kelas kedua
F32 Berbanding penganut Kristian berbangsa
Sepanyol
F33 Karya kesusasteraan
F34 Menyampaikan mesej kesengsaraan
F35 Kekecewaan terhadap penjajah
F36 Membangkitkan kesedaran bangsa dan cinta
akan tanah air
F37 Karya di Filipina
F38 Novel Noli Me Tangere Karya Jose Rizal
F39 Pengaruh Media Massa
F40 Akhbar dan majalah menyebarkan idea
nasionalisme
F41 Menanam perasaan anti penjajah kepada
rakyat
F42 Di Vietnam. Tribune Indigene dan Cloche
Felle merupakan akhbar
berpengaruh
F43 Di Tanah Melayu akhbar seperti al-
Ikhwan, Saudara, Majlis dan
Warta Malaya
F44 Penjajah menganggap media massa mengancam
politik mereka di Tanah
jajahan
F45 Bertentangan dengan kebebasan akhbar di
negara mereka sendiri
F46 Pengaruh luar
F47 Kejayaan Jepun menewaskan China dan Rusia
F48 Membuktikan negara kecil mengalahkan
negara besar
F49 Perjuangan Mahatma Gandhi memberi
inspirasi
F50 Gandhi bersikap sederhana dalam membina
rakyat dan menuntut
kemerdekaan
F51 Menggunakan strategi enggan bekerjasama
dan mogok lapar
F52 Gandhi ditangkap dan dipenjara oleh British
F53 Perkembangan dalam sistem pengangkutan
dan perhubungan F54 Telefon dan telegraf memudahkan hubungan
dalam kalangan nasionalis
F55 Jalan keretapi dan jalanraya
menghubungkan kawasan yang terpisah
F56 Memudahkan rakyat dan pemimipin bertemu
dan berbincang
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
i) Ciri-
F1
F2
F3
F4
F5
Barat
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
F16
F17
F18
F19
F20
F21
ii)
Per
Tahap
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
|
ciri
nasionalisme mengikut tahap:
Tahap
Pertama
Penentangan
secara terbuka
Bersifat
setempat
Isu
pencetus seperti budaya agama, dan hak pribumi
Dipimpin golongan pertengahan
berpendidikan Barat dan Asia
Menekankan
kesedaran politik
Menuntut
hak dan taraf hidup rakyat dibaiki
Tidak meminta kemerdekaan
Nasionalisme
lebih sederhana
Perpaduan
bangsa
Tiada
organisasi
Mengutamakan
pendidikan
Perjuangan
gagal
Tahap
Kedua
Lebih
radikal
Dipimpin
oleh golongan berpendidikan Barat
Menuntut
kemerdekaan
Membentuk
kerajaan sendiri yang berdaulat
Melalui
pertubuhan/ parti politik
Lebih menyeluruh/ melibatkan satu
negara Bersifat politik
kembangan nasionalisme mengikut
tahap:
pertama (Filipina)
Dikenali
sebagai gerakan dakyah
Dipimpin
oleh Jose Rizal
Disokong
golongan pertengahan berpendidikan Barat
Menuntut
Filipina dijadikan wilayah Sepanyol
Bangsa
Filipina diberi hak yang sama seperti bangsa Sepanyol
Diberi
kebebasan bersuara
Menubuhkan
Liga Filipina
Bersifat
sederhana
Bertujuan
mendesak Sepanyol supaya membuat pembaharuan politik, ekonomi dan sosial
Sepanyol
terancam
Jose Rizal
ditangkap dan dibuang negeri ke Dapitan di Mindanao
Dibunuh
atas tuduhan terlibat dalam gerakan pemberontakan
|
15
Markah
|
|
Tahap Kedua (Filipina)
F13 Katipunan ditubuhkan oleh Andres
Bonifacio
F14 Penentangan secara radikal
F15 Matlamatnya menyatukan bangsa Filipina
mencapai kemerdekaan
melalui revolusi
F16 Katipunan menggunakan media cetak
menyebarkan fahaman revolusi
F17 Kalayan akhbar rasmi
F18 Melancarkan revolusi bersenjata tetapi
gagal
F19 Katipunan semakin lemah selepas Bonifacio
dihukum mati oleh
Emilio
F20 Bersama Andres Bonifacio melancarkan
pemberontakan
F21 Dilantik sebagai Presiden Kerajaan
Revolusi Filipina 1897
F22 Aquinaldo bekerjasama dengan AS
F23 Berjaya mengusir Sepanyol
F24 Kesannya AS menguasai Filipina
F25 Aquinaldo mengisytiharkan kemerdekaan
tetapi tidak disahkan oleh
AS
F26 Akhirnya Aquinaldo ditangkap
F27 AS membenarkan parti-parti politik
sederhana
F28 Sergio Osmena mengetuai Dewan Perhimpunan
setelah memenangi
pilihanraya
F29 Nasionalis Filipina menuntut kemerdekaan
melalui perlembagaan
Tahap pertama ( Indonesia)
F30 Tumpuan terhadap isu pendidikan
F31 Raden Adjeng Kartini memajukan
pendidikan untuk kaum wanita F32 Karya Habis Gelap Terbitlah Terang dan
Penulisan Seorang
Puteri
Jawa
F33 Mendedahkan kemunduran rakyat Indonesia
dan penindasan
Belanda
F34 Memberi inspirasi kepada pejuang
selepasnya
F35 Muhammadiyah satu pertubuhan menyebarkan
Islam yang sebenar
F36 Menghindari ancaman sekularisme Barat
serta agama Kristian
|
|
|
F36 Banyak membina sekolah, klinik dan
masjid
Tahap
Kedua (Indonesia)
F37 Memperlihatkan perjuangan parti-parti
politik radikal
F38 Sarekat Islam, Parti Komunis Indonesia,
Parti Nasional Indonesia
F39 Lantang menuntut kemerdekaan Indonesia
melalui cara kekerasan F40 PNI pemimpinan Sukarno mempengaruhi
rakyat Indonesia
F41 Pemimpin yang radikal seperti Sukarno
ditangkap
F42 PNI diharamkan
|
|
|
4.
|
Malaysia
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
F16
F17
F18
F19
|
Cara
melahirkan semangat kekitaan dalam kalangan rakyat
Fasih
berbahasa Melayu
Menghayati
kebudayaan kebangsaan
Mengikut
sistem pendididkan yang sama
Setia
kepada Raja dan Negara
Menghayati
Rukunegara
Merealisasikan
wawasan 2020
Menyanyikan
Lagu Kebangsaan dengan penuh semangat
Menghormati
lambang-lambang negara
Mematuhi
undang-undang negara
Mengktiraf
Islam sebagai agama rasmi negara
Kebebasan
beragama dihormati
Meraikan
hari perayaan bersama
Berbangga
sebagai bangsa Malaysia
Mengamalkan
konsep 1 Malaysia dalam kehidupan
Bersemangat
Malaysia Boleh
Mematuhi
perlembagaan negara
Menghormati
pemimpin-pemimpin negara
Menyokong
dasar-dasar negara
Saling
menghormati antara kaum
(mana-mana yang munasabah)
|
15
Markah
|
5.
|
Bukti
kejayaan hasil semangat kekitaan
F1 Pasukan
Malaysia memenangi acara sukan di
peringkat antarabangsa
F2 Meningkatkan imej negara dalam dan luar negara
F3 Memastikan
negara aman dan hidup bersatu padu
F4 Mengibar
bendera negara semasa sambutan Hari Kemerdekaan
|
10
Markah
|
|
|
F5
|
Menghormati
dan menghayati Lagu Kebangsaan
|
|
|
F6
|
Memberi sumbangan dalam pembangunan negara
|
|
|
F7
|
Membeli
barangan buatan Malaysia
|
|
|
F8
|
Menyokong
Skuad Badminton/ Harimau Malaya/ Pasukan negara
|
|
|
F9
|
Bersama
meraikan sambutan perayaan seperti Rumah Terbuka Malaysia
|
|
|
F10
|
Mendorong
semangat Malaysia Boleh
|
|
|
F11
|
Menyokong
perjuangan pemimpin tempatan
|
|
|
F12
|
Menghayati dan menghargai kemerdekaan negara
|
|
|
F13
|
Kejayaan
pelayar negara Dato’ Azhar Mansor
|
|
|
F14
|
Dato’
Abdul Malik Mydin berjaya menyeberangi
Selat Inggeris
|
|
|
F15
|
Kejayaan Mohandas dan Magendran
mendaki Gunung Everest
|
|
|
F16
|
Dato’
Nicole David meraih kejayaan dalam sukan skuasy
|
|
|
F17
|
Shalin
Zulkifli menempa nama dalam sukan bowling
|
|
|
F18
|
Dato’ Lee
Chong Wei muncul sebagai pemain nombor satu dunia dalam sukan badminton
|
|
|
F19
|
Dato’
Maznah Zulkifli berjaya ke kutub Utara
|
|
|
F20
|
Dato’ Sheikh Muzaffar angkasawan
pertama negara (mana-mana yang
munasabah)
|
|
6
|
Cabaran
memupuk semangat kekitaan
|
|
|
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
Langk
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
|
Pengaruh
budaya luar
Perkembangan
dunia teknologi
Globalisasi
Jurang
ekonomi antara kaum
Sentimen
perkauman
Menyentuh
sensitiviti masyarakat
Peningkatan kadar jenayah
Kurang melibatkan diri dalam aktiviti
kemasyarakatan
Keruntuhan
akhlak masyarakat
Nilai-nilai
kemanusiaan semakin hilang (mana-mana
yang munasabah) ah memupuk
semangat nasionalisme (5m)
Sambutan
Hari Kemerdekaan
Kempen
mencintai negara
Menerusi dalam matapelajaran Sejarah
Diterap
dalam matapelajaran Sivik dan Kewarganegaraan
Penyertaan
program sukarelawan
Mengadakan
pameran berkaitan sejarah negara
Lawatan ke
Memorial seperti Memorial Tunku Abdul Rahman
Menerbitkan
buku tentang tokoh kebanggaan negara
|
10
Markah
|
|
F9
|
Iklan
patriotik dalam media massa
|
|
|
F10
|
Memperbanyakkan
lagu-lagu patriotik
|
|
|
F11
|
Menubuhkan
kelab penyokong sukan
|
|
|
F12
|
Aktiviti
sosial seperti gotong royong/ Rukun Tetangga
|
|
|
F13
|
Memantapkan
pasukan keselamatan
|
|
|
F14
|
Mempertingkatkan peralatan
ketenteraan (mana-mana yang munasabah)
|
|
7
|
Penerapan
nilai-nilai murni/iktibar/patriotisme
|
|
|
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
|
Semangat
cinta akan negara
Berjuang
menegakkan kedaulatan negara
Taat
kepada pemimpin
Sanggup
berjuang
Berani
menentang musuh
Setia
kepada negara
Berilmu
pengetahuan
Bekerjasama
Berdisiplin
Berpandangan
jauh
Patriotik
Berkeyakinan
tinggi
Tidak
mementingkan diri sendiri
(mana-mana yang munasabah)
|
10
Markah
|
8
|
Rumusan/
Ilmu pengetahuan/ iktibar/ harapan
F1 Pentadbiran
kerajaan penjajah mengamalkan diskriminasi dan penindasan
F2 Perjuangan
para nasionalis perlu mempunyai semangat juang yang
kental, keberanian serta pengorbanan yang
tinggi
F3 Perlu
mempunyai perpaduan, kebijaksanaan bagi mencapai kejayaan
dalam
sesuatu perjuangan
F4 Kita seharusnya menghargai perjuangan
nasionalis silam dengan berusaha mempertahankan dan mengekalkan
kemerdekaan negara serta mengisi kemerdekaan
F5 Menjadi sebuah negara contoh yang
berjaya mengekalkan keamanan
walaupun
mempunyai penduduk yang berbilang kaum
|
5
Markah
|
No comments:
Post a Comment